منتديات الأستاذ عزالدين المغاورى 0109220963
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى تعليمى وترفيهى ...... إلخ

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

طريقة سهلة للمزكرة

كاتب الموضوعرسالة
Admin
المدير
المدير
Admin

ذكر
العمل/الترفيه : مدير المنتدى
المزاج : رايققققققققق

طريقة سهلة للمزكرة Empty
مُساهمةموضوع: طريقة سهلة للمزكرة   طريقة سهلة للمزكرة I_icon_minitimeالأحد 14 سبتمبر 2008 - 14:21

طريقة جميلة جدا للمذاكرة

--------------------------------------------------------------------------------

السلام عليكم
و الله يا جماعة انا جيبلكم طريقة للمذاكرة اتحدي اي حد يجربها و يقولي مش نافعة و الله انا بعملها من السنة الفاتت بس مش عارف ليه جت في بالي ان اقولهالكوا دلوقتي علي العموم خير ان شاء الله
دلوقتي انا هتكلم عن نفسي لما كنت بذاكر كنت ممكن تلاقيني وسط المذاكرة بغني و مرة بطبل علي الكتاب ا في حاجة اهو بعمل حس لنفسي Very Happy Very Happy Very Happy و اراهن ان كلوا بيعمل كيده كل شوية و هو بيذاكر :/ Very Happy
المهم انا لجمت ده كلوا و بطريقة اقسم بالله العظيم انها نفعاني و بتخلينا اركز بطريقة كبيرة و فيها افادتين :::
1- مذاكرة بتركيز و بدون خروج عن الموضوع
2- هقولها تحت لما اقول الطريقة Very Happy Very Happy

دلوقتي انت تفتح الكمبيوتر و تشغل قرءان بصوت منخفض شوية و تسمع للشيخ المفضل عندك انا عن نفسي بسمع للعجمي ::: و تجيب السور ال انت تحب السماع لها :::: طبعا كلوا بيحب القرءان و كل سوره و لكن في سور انا بحب اسمعها من الشيخ ده بيكون صوتوا فيها احسن يعني انا بسمع (لقمان ,فاطر,غافر.سجدة , القيامة ......الخ) انت شوف انت بتحب تسمع ايه و حوتوا :: و الله صدقوني لو ملكش نفس تذاكر يدوب افتح و اقول بسم الله و افتح الكتاب هتلاقي نفسك استريحت
2- الافادة التانية اني السنة الفاتت حفظت و الحمد لله سورة القيامة و جزء من الرحمن و جزء من كل السور يعني شوف افادة عظيمة ..

جربها و مش هتندم و ده موقع عليه كل المشايخ :
www.mp3quran.net
https://mrezz.yoo7.com

طريقة سهلة للمزكرة
صفحة 1 من اصل 1