منتديات الأستاذ عزالدين المغاورى 0109220963
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى تعليمى وترفيهى ...... إلخ

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

مجموعه من التمارينات

كاتب الموضوعرسالة
Admin
المدير
المدير
Admin

ذكر
العمل/الترفيه : مدير المنتدى
المزاج : رايققققققققق

مجموعه من التمارينات Empty
مُساهمةموضوع: مجموعه من التمارينات   مجموعه من التمارينات I_icon_minitimeالأحد 14 سبتمبر 2008 - 16:51

اليوجا هي مجموعه من التمارينات،تختلف بأختلاف انواع اليوجا،فهناك يوجا جسديه ويوجا روحيه...الخ...وهذه التمارينات يجب ان تدرب عليها علي مدار شهور لكي تصل درجه تركيزك الي درجه معينه يمكن بها الوصول الي التأثير في الأخرين بمجرد نظرتك اليهم...وبزياده هذه الشهور تكون قادرا علي تنويم شخص تنويما ايحائيا((مغناطيسي))...يعني زي منتدانا ده ...50 مشاركه تاخد لقب(عضو فعال)....وكلما تكثر من المشاركات كلما اخذت لقب افضل...وبزياده هذه التمارين تزداد افاااق التفكير والقدارت العقليه علي التركيز...ومصطلح التركيز اللي اقصده هو (((التفكير في شئ واحد فقط..وعدم التفكير ولو لجزء من الثانيه في شئ غيره...ويكون الشخص غير ملاحظا ايا مما حوله يكون تفكيره في شئ واحد فقط ))) وهذا التركيز يحتاج الي استرخاء ومزاوله لتمارينات اليوجا باستمرار ...ولكي تصل الي ان تكون وسيطا روحانيا ...او لدرجه التخاطر فهذا يحتاج الي تمرينات وقدرات عقليه علي التركيز تستغرق سنوات من التدريب علي التركيز والتوحد....

بعض تمارين اليوجا:

1
- انظر للأعلى ، ثم انظر للأسفل
انظر لليمين، ثم أنظر لليسار
أنظر لأعلى اليمين ، ثم لأعلى اليسار
أنظر للأسفل لجهة اليمين ثم لجهة اليسار
حرك عيونك مع عقارب الساعه ثم عكس عقارب الساعه
أنظر لاصبعك ثم انظر لحائط بعيد عنك
ثم اعد النظر لاصبعك.
2-ادر مروحه علي اقل درجه وانظر لريشه منها وتابعها جيدا الي ان تستطيع رؤيتها بوضوح.وذلك بالتكرار لمرات عديده.ثم ادرها بسرعه اكبر درجه ..وكرر ماحدث..الخ
3-حاول التركيز في نقطه سوداء علي حائط تركيزا وجدانيا وعقليا تاما ...بالعاميه يعني(( يكون تفكيرك في النقطه دي وبس...بس في نفس الوقت متسرحش من نفسك...تكون واعي جدا مش نايم...وتكون مسترخي...وتنسي الدنيا..ويكون كل كياانك وطاقتك بتفكر فيها...))
4- العين بيخرج منها طاقه حاول تحسها ...وتخرجها نحو حاجه معينه وانت بتفكر فيها بنفس الطريقه رقم 3.
طبعا دي قدرات....ممكن تكون بالنسبه لاقليه من الاشخاص مش صعبه اوي..وفي اشخاص تانيه بتكون بالنسبالهم شبه مستحيله..علشان كدا لازم يكون في مميزات للشخص الممارس:
1- ان يكون ذكيا.
2- ان يكون بصره حادا.

ده مجرد بدايه للموضوع...وانا لسه ماتكلمتش عن حاجه ..انا كنت بقول تمهيد لفهم معني كلمه (( تركيز وتوحد)) ....
والي اللقاء في الموضوع القادم ....والذي سيكون بعنوان(التنويم المغناطيسي ). واللي هنكتشف فيه اسرار يمكن اول مره نعرفها في حياتنا كلها مع انها بتحصل ادامنا كل يوم.

ملحوظه: معلش انا اسلوبي فيه لغه عربيه ولغه عاميه مع بعض...لأني بكتب الموضوع من دماغي وبسرعه...فياريت ده ميتعبكمش في القراءه.
https://mrezz.yoo7.com

مجموعه من التمارينات
صفحة 1 من اصل 1